Hoppa till innehåll
Nya Peugeot E-3008 – nästa generation elektrisk SUV

Nya Peugeot E-3008 – nästa generation elektrisk SUV

 

Återuppfunnen ny design, nästa generation Panoramic i-Cockpit och en ny plattform som tillåter en räckvidd på upp till 700 km. Här är nya Peugeot E-3008 – en SUV med elektrisk prestanda av högsta kvalitet.

 

Peugeot 3008 har varit en av Peugeots största framgångar de senaste sju åren med över 1 320 000 sålda modeller i över 130 länder i hela världen. Även i Sverige har Peugeot 3008 varit en storsäljare, både med förbränningsmotorer och som plug-in hybrid. Nu är det dags för nästa generation att introducera en ny drivlina – 100 % elektriskt drift.

 

– Lanseringen av nästa generation 3008 är ett stort steg i Peugeots radikala förvandling till ett attraktivt 100 % elektriskt bilmärke som sätter en ny benchmark för design, körkänsla och effektivitet. Med dess exteriöra design, spektakulära Peugeot Panoramic i-Cockpit, körkänsla och omatchade elektriska prestanda, tar nya E-3008 Peugeot in i en ny era som det franska bilmärke som erbjuder det bredaste utbudet av kommersiella fordon på marknaden, sa Peugeots vd Linda Jackson, i ett uttalande.

 

 

Ny plattform med utökad prestanda

 

Nya Peugeot E-3008 är den första modellen från Stellantis som lanseras med den nya plattformen STLA Medium. Konstruerad för att erbjuda bästa möjliga prestanda och tillmötesgå de viktigaste kundbehoven, erbjuder den nya plattformen lång räckvidd, kort laddningstid, körglädje, prestanda, effektivitet och nya uppkopplingsmöjligheter.

 

 

Kreativ design möter aerodynamik

 

Peugeots nya SUV är omedelbart igenkännbar med sin fastback-design och sitt moderna designspråk. Aerodynamik har spelat en stor roll i formgivningen av karossen för att skapa en effektiv bil med kompakta dimensioner. Kromdetaljerna på karossen har blivit färre i favör för lackade element som skapar ett modernt och hållbart intryck.

 

Nya Peugeot E-3008 introducerar en ny Peugeot-front designad runt lejonemblemet, och med de tre ikoniska ljus-klorna på varsin sida om den nya grillen. De främre strålkastarna är försedda med LED-ljus på alla utrustningsnivåer. Bakifrån syns fastback-designen på den sluttande bakluckan och Peugeots tre klor som bakljus med 3D-effekt.

 

Sex karossfärger finns tillgängliga, bland annat nya Ingaro Blue som med subtila reflektioner förhöjer karossens detaljer och linjer. Hjulen har en geometrisk design och erbjuds med både 19- samt 20-tumsfälgar.

 

 

En teknisk banbrytande Panoramic i-Cockpit

 

Invändigt präglas nya Peugeot E-3008 av Panoramic i-Cockpit®, som kombinerar en head-up display med en pekskärm i en högupplöst 21-tumsskärm. Genom att skärmen är placerad upphöjd ovanför instrumentbrädan får den en svävande effekt. På skärmens vänstra sida visas all förarinformation och till höger styrs alla bilens funktioner.

 

På högersidan ovanför mittkonsolen finns Peugeots i-Toggles-reglage placerade, nu som smidiga touch-knappar som ger tillgång till bilens standardfunktioner. Mittkonsolen är stilren och rymlig med bra förvaring, något som har möjliggjorts genom att placera kontrollen av den automatiska växellådan på instrumentbrädan bredvid bilens startknapp.

 

 

Komfort, utrymme och uppkoppling

 

Nya Peugeot E-3008 är utrustad med en ny ratt med kontrollreglage som känner av när fingrarna nuddar dem, så kallad ”tactile clicking”. Sätena finns tillgängliga med läder eller Alcantara beroende på utrustningsnivå, och är godkända av den tyska föreningen AGR (Aktion für Gesunder Rücken) som arbetar för bättre rygghälsa. Andra funktioner som erbjuder komfort är det nya luftsystemet AQS, som övervakar och förbättrar luften i kupén.

 

Passagerarutrymmet erbjuder 17 förvaringsplatser med bland annat möjlighet för trådlös laddning av en smartphone. Bagageutrymmet har precis som sin föregångare 520 liter förvaring med sätena uppfällda.

 

Nya Peugeot E-3008 erbjuder också de allra senaste uppkopplingsmöjligheterna genom Peugeot i-Connect® System, som trådlöst kan spegla en smartphone genom Apple CarPlay eller Android Auto. Även röststyrning, TomTom-navigation och flera USB-uttag erbjuds för att tillmötesgå både förare och passagerares behov.

 

 

Modern elektrisk körkänsla

 

Chassit till nya Peugeot E-3008 ger en dynamisk körning eftersom den nya plattformen inkorporerar nya fram- och bakaxlar som är designade för optimal väghållning. Plattformens konstruktion bidrar till dynamiken med lätta och styva material. Batteriet är smart placerat så lågt som möjligt mellan hjulen.

 

Fyra körlägen finns tillgängliga: Normal, för en vardaglig resa där kraft och vridmoment är reducerat. Eco, för körning med begränsad kraft för att förbruka mindre energi. Sport-läge för maximal prestanda. Och 4WD, för optimal väghållning när väglaget kräver det.

 

Dimensionerna på nya Peugeot E-3008 gör att SUV:en smidigt tar sig runt både på landet och i staden. Moderna semiautonoma förarassistanssystem som adaptiv farthållare och filhållningsassistenten bidrar till en tryggare och mer komfortabel körning.

 

 

Klassledande elektrisk prestanda

 

Nya Peugeot E-3008 kommer att erbjudas med tre elmotorer. För tvåhjulsdrift finns två motorer tillgängliga, en med 157 kW och en räckvidd på upp till 525 km, samt en med 170 kW och en räckvidd på upp till 700 km. Den fyrhjulsdrivna versionen erbjuds med en motor på 240 kW och en räckvidd på upp till 525 km.

 

Litiumjonbatteriet med 400 volt har en styrka på 73 kWh för drivlinorna med upp till 525 km räckvidd, och 98 kWh för drivlinan med räckvidden upp till 700 km. Batteriet kan snabbladdas vid en offentlig laddstation med en kraft på upp till 160 kW genom DC-laddning.

 

Nya Peugeot 3008 kommer också finnas tillgänglig som plug-in hybrid och som mildhybrid där en bensinmotor kombineras med en mindre elmotor.